Вівторок, 26.09.2017, 18:14
Вітаю Вас Гість | RSS

Розважівська ЗОШ І-ІІІ ступенів

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 23
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Розробки уроків

Тема: Її життя - сонячний промінь. М. Олійник “Лесина доля”, Леся Українка “Конвалія”.
Мета: Розширити і поглибити знання учнів про велику українську письменницю і поетесу Лесю Українку. Розвивати вміння сприймати та аналізувати поетичні твори; вчити відчувати красу художнього слова, розвивати творчу уяву, фантазію, зв’язне мовлення. Виховувати любов до рідної мови, її багатства.
Обладнання: портрет Лесі Українки, фотографії, вибрані твори Лесі Українки, “Дерево життя”, запис пісні на слова Лесі Українки.
Хід уроку.
І.Організація класу до уроку.

1.     Повторення раніше вивченого матеріалу.

o    Пригадайте, як називається розділ, над яким ми працюємо на уроках читання?

o    Із творами яких письменників та поетів ви вже ознайомилися?

o    Над чим працювали на попередньому уроці?

o    Назвіть дійових осіб оповідання.

o    Який Дмитрик?

o    Які стосунки між Дмитриком, Гаврилком і Марійкою?

o    Чи справді Дмитрик повністю підвладний Гаврикові?

o    Кого звинувачує Дмитрик у тому, що сталося?

o    Дуже цінною рисою характеру Дмитрика є самокритичність. Що вирішує хлопчик у лікарні?

o    Як, на вашу думку, склалася доля Дмитрика?

Оцінювання активних учнів.
ІІ. Вивчення нового матеріалу і первинне його закріплення.
1.Повідомлення теми і мети уроку.
- На сьогоднішньому уроці ми познайомимося із творчістю ще однієї видатної поетеси України Лесі Українки:
У нашім класі на столі
Портрет стоїть у рамі.
Він всім знайомий –
І мені, й татусеві, і мамі.
З портрета дивиться на нас
Землячка-поетеса.
Це гордість нашої землі
Нескорена, незламна Леся.
- Саме ім’я Леся Українка – наче символ України. Воно викликає в нас світлі почуття радості від зустрічі з талановитою людиною, яка настільки любила свій народ, що взяла собі псевдонім Українка. Її життя – сонячний промінь – так звучить тема сьогоднішнього уроку. На уроці читання ми вже ознайомилися з її віршами. Сьогодні поглибимо знання про життя і творчість Лесі Українки. Ви самостійно вдома читали про поетесу і підготували невеличкі розповіді про її життя. Тому і пропоную працювати по групах: інформатори, знавці поезії, художники.
- Інформатори, коли ви будете розповідати, то не повторювати сказане попереднім, а додавати нові відомості. А ви, уважно слухайте товаришів і доповнюйте їхні відповіді.
         2. Розповіді учнів про Лесю Українку.

  • Яку назву дала Леся своєму першому віршу?

3. Доповнення вчителя.
Ім’ям Лесі Українки названо вулиці, театри, школи, бібліотеки. Центральний музей Лесі Українки знаходиться в Києві. Пам’ятники поетесі споруджено в Києві, Сурамі, Ялті, Луцьку, в одному з міст Канади.
Оцінювання учнів, виставлення оцінок!!!

  • Діти, мені приємно, що ви уважно ознайомилися з життям Лесі Українки, багато чого довідалися про неї.
  • А тепер, оскільки ви працювали вдома зі збірочкою “Вибрані твори” Лесі Українки, послухаємо, як ви знаєте її поезію. Ви вже читали її вірші в попередніх класах, може хтось на сьогодні вивчив якийсь інший вірш, який найкраще сподобався?

4. Читання учнями віршів.
5. Слухання пісні  “Колискова” на слова Лесі Українки.
- Як бачимо, що Леся Українка була дуже талановитою. Вона писала оповідання, казки для дітей, драматичні твори, вірші, серед яких є і чудова колискова. А колискова – це дуже лагідна, ніжна, мелодійна пісня, яку співає жінка або матір над колискою своєї дитини. “Колискову” Леся Українка написала у 1890 році. На музику “Колискову” поклав композитор Яків Степовий. Я пропоную послухати уривок із цієї пісні і подумати, яку картину ви б намалювали і якими ви уявляєте дійових осіб?
         6. Робота з підручником. Розгляд учнями портрета Лесі Українки.
-Як зображено поетесу? Який у неї вираз обличчя, положення рук? (Леся зображена молодою дівчиною. Вона стоїть спокійно, дещо замріяно. Скромна зачіска, високе, благородне чоло, сіро-блакитні очі. Одяг підкреслює її прихильне ставлення до народного вбрання: тонка червона стрічка у світлому волоссі, вишитий комірець, разки намиста).
-Що вона тримає у руках? (Однією рукою Леся піднесла до обличчя букетик ніжних квіток, а другою - притискує до грудей книжку. Це підкреслює тендітність, ніжність дівочої постаті й водночас потяг до знань.
-На малюнку ми бачимо гармонію кольорів. Леся Українка дуже любила природу, особливо весняну, коли все зеленіє, буяє квітом.
7.Фізхвилинка.
8.Слухання вірша. Учитель читає вірш напам’ять.
-Які дві картини протиставляються у вірші?
(Прихід пахучої, буйної весни і стан поетеси).
9.Мовчазне читання учнями.
Завдання: 1 група – які слова вживає поетеса для характеристики весни? (весела, щедра, мила, промінням грала, сипала квітки).
2 група – Про що свідчить вислів “весна летіла...”, мов стокрила...”? (Весна настала дуже швидко).
3 група – чому так багато дієслів використовує поетеса? (Все у русі, стан природи змінюється на очах).
10. Вибіркове читання.
-Зачитайте слова, де описано прихід весни.
-Як показано зміну настрою героїні від спілкування з природою? А який настрій був у поетеси? Як про це сказано у вірші?
11. Читання парами.
-Як ви думаєте, чому вірш названо “Конвалія” (Враження від весни, яку згадує поетеса, було таким сильним, що воно не забулося і через багато років).
ІV. Заключна частина.
Творчість Лесі Українки дуже багата та різноманітна. Всі її поезії свідчать про велику любов до рідної землі, її вболівання за долю свого народу. Вона любила пісні й музику свого народу, його звичаї, вбрання, на голові носила віночок. А, оскільки, Леся Українка дуже любила квіти, то ж сплетімо сьогодні з вами віночок у пам’ять про неї.
-Вважалося, що віночок може захистити молоду дівчину. У ньому кожна квіточка ніби оберіг від лиха, від нечистої сили і щось символізує. До Лесиного віночка вплетемо барвінок – символ пам’яті й вдячності поетесі. Вплетемо маки – квіти краси і молодості; ромашки – квіти кохання і миру; волошки – простоти і ніжності.
-А тепер подивіться на чудові стрічки у віночку. (Зелені стрічки уособлюють життя, коричневі – рідну землю, сині – небо і воду, жовті – сонце, червоні – молодість і красу).
(Вінок покладається біля портрета юної Лесі Українки, обрамленої в рамку).
V. Підсумок уроку.
-Діти, подивіться на символічне дерево, життя і творчість поетеси. Поки ви ще не все знаєте про життя і творчість Лесі Українки, тому і листочків на дереві небагато. Будете зростати ви, буде поповнюватись і кількість листочків на дереві. А поки поясність, що означають ті дати, які написані на цих листочках.
25 лютого 1871 р. – народилась у м. Новограді-Волинському Лариса Петрівна Косач,  майбутня видатна українська поетеса Леся Українка.
1880 р. – у дев’ятирічному віці Леся написала свій перший вірш “Надія”. Цей вірш її мати, відома українська поетеса Олена Пчілка, підписала псевдонімом Леся Українка).
1890 р. – Леся Українка написала вірш “Колискова”.
1893 р. – було надруковано першу збірку поезій Лесі Українки під назвою “На крилах пісень”.
1 серпня 1913 р. – у Грузії в м. Сурамі померла видатна українська поетеса Леся Українка.
Леся Українка – славна дочка України. Вона любила рідну Україну і служила їй своїм палким словом. Ми з вами – земляки славетної поетеси. Ми живемо в Україні. Це наша Батьківщина, наша рідна земля, яку палко любимо.
VІ. Домашнє завдання.
Дякую за підготовку до уроку, за ваші знання, відповіді, за розуміння поезії, за вашу любов до Лесі Українки, яку ми сьогодні відчули.
Вивчити напам’ять вірш “Конвалія”. Уміти розповідати основні події з життя Лесі Українки.



Тема. Стан природи і настрій людини в поезіях Лесі Українки.

Леся Українка «Давня весна».

 Мета: розширити і поглибити знання учнів про життя і творчість Лесі Українки; викликати емоційне сприйняття віршів; розкрити вплив природи на настрій і почуття поетиси;  удосконалювати вміння порівнювати, знаходити й пояснювати епітети, метафори (без називання термінів); формувати комунікативну компетентність; розвивати виразність читання, уяву, мислення, мовлення учнів; виховувати інтерес до творчості Лесі Українки.

Обладнання: портрет Лесі Українки,  картки зі словами,  прислів’я.

Тип уроку: урок  вдосконалення знань, умінь і навичок.

Хід уроку

І. Оргмомент.

Станьте, діти, підтягніться.

Одне одному так щиро посміхніться.

Сядьте всі рівненько, починаємо працювати,

Нові знання здобувати.

  • На уроці ми повинні бути: організованими, уважними, розумними, кмітливими.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Перевірка домашнього завдання.

Виразне читання вірша  І. Франка  «У долині село лежить».

  1. Мовна розминка.

Читання вірша з пропущеними буквами, що позначають голосні звуки.

Прочитати пошепки повільно, пошепки швидше, швидко вголос.

В_ш_ньк_ - ч_р_ш_ньк_,

Ч_рв_н_ї, сп_л_,

Ч_г_  ж б_ в_ т_к  в_с_к_

В_р_сл_  н_  г_лл_?

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

  • Сьогодні наш урок ми присвячуємо українській поетесі Лесі Українці. На уроках читання ми вже ознайомилися з багатьма її творами. Сьогодні поглибимо знання про життя і творчість славної доньки України.

ІV. Опрацювання статті «Леся Українка».

  1. Самостійне читання  (мовчки). Вправа «Небо і земля».
  2. Усвідомлення змісту.
  • Коли народилася поетеса?
  • Яке справжнє прізвище Лесі Українки?
  1. Гра «Розвідники»
  • Який літературний псевдонім матері?
  • Який перший вірш написала?
  • Коли з’явився вірш «Конвалія»
  1. Довідкове бюро.            

V. Опрацювання вірша «Давня весна»

       1. Слухання вірша.

       - Які почуття у вас викликає цей вірш?   Чому?

       - Пригадайте і ви прихід весни. Який у вас тоді настрій?

       2. Словникова робота.

весела                                           я                                         ясна

хвора                                            шум                                   мила

радісна                                         весна                                 щедра

тісна                                             квітки                               зелений

білесенькі                                    хатина                               самотна

Читання слів «луною» за вчителем, а тоді «буксиром»    у парі.    

  • Що об’єднує слова І і ІІ стовпчиків? Яке  слово зайве у ІІ стовпчику? Чому?
  • Доберіть антоніми до слів І стовпчика.
  • Доберіть синоніми до слів ясна, мила, весела, щедра.
  • Поясніть значення слова самотна.     
  1. Читання вірша учнями (мовчки).
  • Хто головний герой вірша? Від чийого імені ведеться розповідь?
  1. Читання «ланцюжком».
  2. Осмислення змісту вірша. Робота над образними засобами твору.
  • Знайдіть у перших двох строфах рядки, в яких про весну говориться як про живу істоту.  Які із  синонімів,що ви добирали до слів, можна вжити у вірші? Чому ви так вважаєте?
  • Яким був спочатку настрій дівчинки? Чому вона була дуже сумна?
  • Який дарунок принесла весна поетесі? Як про це сказано у вірші?
  • Як потім змінився настрій дівчинки? Чим це було викликано? Як це можна передати під час читання?
  • З яких рядків видно, що незважаючи на хворобу, героїня сильна, мужня, що вона з любов’ю ставиться до природи?
  • Як поетеса описує у вірші пробудження природи: вітру, дерев, пташок. Прочитайте ці рядки.
  • Поясніть, як ви розумієте вислови: «промінням грала, сипала квітки»; «співало все, сміялося, бриніло»
  • Поміркуйте, чому Леся Українка назвала вірш «Давня весна».
  1. Мовно-логічне завдання.
  • З’єднайте слова середньої колонки з відповідними прикметниками (словникова робота), щоб утворилися словосполучення із вірша.
  1. Виразне читання вірша. Гра «Диктор телебачення».
  • Прочитайте вірш, передаючи голосом зміни настрою героїні.
  1. Гра «Кмітливчики». Робота в парах. Відновити прислів’я.

Вода потекла … (весну принесла)

Грак угорі … (весна надворі)

Весняний дощ … (трава росте)

Матінка – весна ... (усім красна).

  1. Вправа «Гілочка сподівань»
  • Весною прокидається природа, все оживає. У кожного з нас є свої сподівання. Зараз ми прикрасимо гілочку своїми сподіваннями.

VІ. Підсумок уроку.

  • Що нового дізналися про поетесу?
  • Життя Лесі Українки – це подвиг митця, один із тих подвигів, що підносять людину в очах сучасників.

Видатні поети ніколи не залишають нас.

Вони відходять у безсмертя.

Не стерлась райдужна сторінка,

Не вмерла пісня лісова,

Безсмертна Леся Українка

Була і є повік жива. (Олена Журлива)

VІІ. Домашнє завдання.

Вивчити вірш «Давня весна напам’ять».



Тема. Леся Українка. Біда навчить

Мета. Продовжити знайомити учнів з літературною казкою, показати, що мораль твору може бути закладена в назві казки «Біда навчить». Продовжувати розвивати вміння визначати дійових осіб твору, виділяти головну думку твору, висловлювати своє ставлення до прочитаного; формувати уміння стислого переказу. Удосконалювати правильність, швидкість, виразність читання. Виховувати щирі та дружні стосунки в колективі.

Міжпредметні зв’язки. Українська мова, природознавство.

Тип уроку. Комбінований.

Обладнання. Мультимедійна презентація до уроку, збірки творів Л.Українки для дітей.

                                           Хід уроку

Мотивація навчальної діяльності

Всі сідайте, діти, тихо.

Домовляймось не шуміти.

Руку вчасно піднімати,

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати.

Пропоную вам: -

 

 

Прочитайте зашифроване прислів’я, яке стане девізом нашого уроку.

 

 

Так, справді для всякого діла потрібні знання. І сьогодні на уроці ми будемо їх здобувати.

Актуалізація опорних знань учнів

«Гімнастика для розуму» (Доповніть речення.)

Продемонструємо знання, здобуті на попередньому уроці.

Доповніть речення.

 

 

«Чи були ви уважні?» (Робота над фразеологічними зворотами.)

Прочитайте останнє доповнення ще раз. Як ми розуміємо дане словосполучення? ( Не домовитися, не товаришувати.) Як  в українські мові називаються такі вислови?    (Фразеологічні звороти)

 

Які ще фразеологічні звороти зустрілися в казці?

 

Перевірка домашнього завдання.

Прочитати уривки з тексту, де зустрічаються дані фразеологічні звороти.

IV. Підготовка до сприймання нового матеріалу

(На дошці книжкова виставка «Казки Л.Українки»)

Розгляньте книжкову виставку. Хто є автором творів?
Які твори Л.Українки вивчали в попередніх класах?(….

V. Повідомлення теми і завдань уроку

- Сьогодні ми будемо працювати над літературною казкою «Біда навчить», автором, якої є видатна українська письменниця та поетеса Леся Українка.

VI. Пояснення та систематизація нового матеріалу

Ознайомлення з життєвим та творчим шляхом Л. Українки.

А зараз послухайте і постарайтесь запам’ятати  найцікавіші факти життя і творчості відомої поетеси.

1 учень. Поетеса, автонім (справжнє ім’я та прізвище) якої Лариса Петрівна Косач-Квітка, народилася 25 лютого 1871 року в місті Новограді-Волинському в родині Косачів. ЇЇ мати – відома українська  письменниця Олена Пчілка.

      2 учень. Леся Українка та її брат Михайло навчалися в приватних вчителів. В сім’ї їх називали спільним ім’ям Мишелося.

3 учень. Майбутня поетеса зростала серед мальовничих лісів і озер Волині. Вона була допитливою, веселою, любила співати, гратися з братом, слухати народні пісні, казки, легенди. В 4 роки навчилася читати, а в 6 – вишивати.

4 учень. Свій перший вірш написала в 9 років. А коли їй виповнилося 13, у журналі надрукували її вірш «Конвалія». За порадою мами вона його підписала Леся Українка. Саме з таким ім’ям, літературним псевдонімом, вона стала згодом всесвітньо відомою поетесою.

  5 учень. Доля Лесі була нелегкою. Ще з дитинства їй довелось терпіти муки від невиліковної хвороби кісток, перенести кілька операцій. Під час лікування Леся Українка перебувала на Сумщині у с. Косівщина, де зараз розташований один з  музеїв Лесі Українки.

6 учень.  Незважаючи на всі випробування, поетеса відчувала радість від спілкування з природою, рідними, друзями і вміла передати це у своїх творах.

Всі учні:

У Новгород-Волинському

дівчина жила.

Лесею Українкою

(так себе звала).

 

Блакитні оченята,

Жмуток русявих кіс,

Рожеві губенята

Й тонкий маленький ніс.

 

Любила вона волю,

Вкраїну і народ,

Але тяжку мав долю

Вкраїнський патріот.

 

Прикутою до ліжка,

Проти панів повстала,

І не сказала й лишку,

Бо слово гостре мала.

 

Леся Українка

Борець за свободу

І волю народу.

Леся Українка,

Як заклик лунає…

– Будьте сильні духом, –

Вона закликає.

-          Що цікавого запам’ятали? (Відповіді кількох дітей.)

Робота над заголовком казки.

Прочитавши заголовок  казки, як ви його зрозуміли? ( Людина вчиться на особистих помилках. Мудрість здобувається в роботі.)

Розповідь казки вчителем. (Ілюструється малюнками)

А тепер послухайте казку. Будьте уважними. Запам’ятайте з ким зустрівся горобчик.

Був собі горобець. Нічого собі горобчик. Та тільки біда, що дурненький він був. Нічого не тямив: ні гніздечка звить, ні зерна доброго знайти. Тільки того, що завзятий був дуже, - є чого, нема чого, а він вже до бійки береться.

Одного разу зі своїм товаришем, теж молодим горобчиком знайшли вони три конопляні зернятка. Наш горобчик каже: «Мої зернятка!». А чужий : «Ні, мої!» І почали битися. Та так б’ються, так скубуться, а пір’я  з них летить. Бились, поки потомились. Зирк, а зернят вже нема.

А по дворі ходить курка з курчатами, квокче та промовляє: «Дурні бились, а розумні поживились. Дякую, що ви такі дурні, Поки ви здуру бились, ми поснідали вашими зернятками. Як би вас хто взяв в добру науку, може з вас і птахи були!»

Чужий горобчик розсердився і полетів, а наш залишився і замислився: «От курка  розумна – наїлася, а я мушу голодним сидіти. Навчіть мене розуму, пані матусю!» « Е, ні! В мене свого клопоту досить. Своїх діточок до ума довести треба. Шукай собі інших вчителів!»

Полетів у гай. Бачить, зозуля сидить. «Тіточко,навчить мене розуму!»  «От не мала б роботи, чужих дітей розуму учити!»- відмовила йому зозуля.

Полетів залі на горобчик, аж на болото. А там бузько ходить, жаб ловить. «Пане, навчить мене розуму!» «Що, що, що!» – заклекотів бузько. «Тікай-но, поки живий! Я вашого брата..!» Горобчик мерщій від нього, ледве живий від страху.

Бачить: сидить на ріллі ґава і сумує. «Дядино, може ви мене розуму навчите?» « Ні, синочку, сама його не маю. Лети до сови. Кажуть, що вона дуже розумна.»

Бачить: в сухому дуплі сова сидить. Очі світяться! Страх та й годі! «Хотів би я вас просити! Чи не могли б ви мене розуму навчити? Адже ви такі мудрі!» « Не на те я мудра, щоб дурнів розуму учити, відказала йому сова!»

Полетів собі горобчик далі. Потім зустрів сороку-білобоку, крука, Вони теж нічим йому не допомогли. Тільки крук дав слушну пораду: «Розум на дорозі не валяється. Поки біди не знатимеш, то й розуму не матимеш!»

Посумував трохи, що без розуму буде жити, та й забув. І не зогледівся, я літечко минуло. Настала осінь. Біда горобчикові: холод, голод! От і почав горобчик до розуму приходити. Куди горобці летять, і він за ними. Що горобці знайдуть – і він поживиться. Та все без сварки, без бійки. Побачив, як інші птахи в теплих гніздечках сидять – і собі почав будувати, пір’ячко до пір’ячка складати. І горобці почали поважати. Зберуться на раду і його кличуть. Перезимував щасливо, а на весну вже став великим та мудрим горобцем. Сидів не сам, а з горобличкою, і четверо яєчок в гніздечку лежало. Сусіди-горобці дивуються: «І де ви того розуму навчилися?» А він тільки головою кивне6 «Біда навчила!» - каже.

Перевірка первинного сприймання.  Аудіювання за змістом тексту.

За жанром  твір: а) легенда; б) оповідання; в) казка.
Хто є головним героєм  казки?  а) горобець;б) крук;в) бузько
Бійка зчинилась через три…    а) житні зернинки; б) гречані зернятка; в) конопляні зернятка
Дурні бились,  а  розумні поживились – це слова…    а) зозулі; б) курки; в) сови
Горобчик  хотів  навчитися  розуму в ….    а)курки, зозулі, бузька, гави, сови, сороки, крука;      б) сови, сороки, крука, курки, зозулі, бузька, гави;    в) курки, сови, сороки, крука, гави, зозулі, бузька.

Словникова робота.

Зверніть увагу на слова, які важкі для вимови та читання. Чи всі слова зрозумілі? Слово «зоглядівся»  потребує звернення до словника. (Дитина читає.) Слайди 6

 

Робота над  текстом казки.

Читання I частини. «Чи уважно ви читали?»( Початок гри «Актор» слайд 16 -24)

Прочитайте  I частину способом «гудіння». Запам’ятатйте, з ким горобчик зустрівся спочатку?

З ким горобчик зустрівся в даній частині? (Відповіді дітей.)

Вибіркове читання:

Скільки зерняток знайшли горобчики?
Хто сказав ці слова: «Вибачай, серденько»?

Фізкультхвилинка.

Читання  II частини.

Слухайте, читайте, запам’ятовуйте, щоб змогли охарактеризувати птахів, які зустрілися горобчику далі.

(Гра  «Актор» слайд 16 -24)

Що ви можете сказати про птахів? Яку характеристику можете дати кожному з

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Вересень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Copyright MyCorp © 2017
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz