Вівторок, 26.09.2017, 18:23
Вітаю Вас Гість | RSS

Розважівська ЗОШ І-ІІІ ступенів

Категорії розділу
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 23
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Мої файли

Леся Українка. Біда навчить (Урок з читання в 4 класі)
04.11.2016, 21:00

Тема. Леся Українка. Біда навчить

Мета. Продовжити знайомити учнів з літературною казкою, показати, що мораль твору може бути закладена в назві казки «Біда навчить». Продовжувати розвивати вміння визначати дійових осіб твору, виділяти головну думку твору, висловлювати своє ставлення до прочитаного; формувати уміння стислого переказу. Удосконалювати правильність, швидкість, виразність читання. Виховувати щирі та дружні стосунки в колективі.

Міжпредметні зв’язки. Українська мова, природознавство.

Тип уроку. Комбінований.

Обладнання. Мультимедійна презентація до уроку, збірки творів Л.Українки для дітей.

                                           Хід уроку

  1. Мотивація навчальної діяльності

Всі сідайте, діти, тихо.

Домовляймось не шуміти.

Руку вчасно піднімати,

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати.

Пропоную вам: - не просто слухати, а чути;

                        - не просто дивитися, а бачити;

                        - не просто читати, а й запам'ятовувати,щоб потім вміти розповісти.

Прочитайте зашифроване прислів’я, яке стане девізом нашого уроку.

ляД ковсяго ладі бнітріпо ннязна

Так, справді для всякого діла потрібні знання. І сьогодні на уроці ми будемо їх здобувати.

  1. Актуалізація опорних знань учнів
  1. «Гімнастика для розуму» (Доповніть речення.)

Продемонструємо знання, здобуті на попередньому уроці.

Доповніть речення.

Казки,  які мають автора називаються... (літературними).

Казку "Лисичка-кума" написав ... (І.Франко).

Лисичка-кума разом з Вовчиком-братиком садили на нивці... (картоплю).

Лисичка сховалася від Вовчикового гніву у ... (норі).

Вовчик зарікся ... (не мати ніякої спілки з Лисичкою).

 

  1. «Чи були ви уважні?» (Робота над фразеологічними зворотами.)
  • Прочитайте останнє доповнення ще раз. Як ми розуміємо дане словосполучення? ( Не домовитися, не товаришувати.) Як  в українській мові називаються такі вислови?  (Фразеологічні звороти)
  • Які ще фразеологічні звороти зустрілися в казці?

Накивати п'ятами - втекти.

Взятись пильно до роботи - старанно працювати.

Мурашки за плечима бігали - перелякатися.

  1. Перевірка домашнього завдання.
  • Прочитати уривки з тексту, де зустрічаються дані фразеологічні звороти.

IV. Підготовка до сприймання нового матеріалу

(На дошці книжкова виставка «Казки Л.Українки»)

  • Розгляньте книжкову виставку. Хто є автором творів?
  • Які твори Л.Українки вивчали в попередніх класах?(….

V. Повідомлення теми і завдань уроку

- Сьогодні ми будемо працювати над літературною казкою «Біда навчить», автором, якої є видатна українська письменниця та поетеса Леся Українка.

VI. Пояснення та систематизація нового матеріалу

  1. Ознайомлення з життєвим та творчим шляхом Л. Українки.

А зараз послухайте і постарайтесь запам’ятати  найцікавіші факти життя і творчості відомої поетеси.  

  1 учень. Поетеса, автонім (справжнє ім’я та прізвище) якої Лариса Петрівна Косач-Квітка, народилася 25 лютого 1871 року в місті Новограді-Волинському в родині Косачів. ЇЇ мати – відома українська    письменниця Олена Пчілка.

                  2 учень. Леся Українка та її брат Михайло навчалися в приватних вчителів. В сім’ї їх називали спільним ім’ям Мишелося.

  3 учень. Майбутня поетеса зростала серед мальовничих лісів і озер Волині. Вона була допитливою, веселою, любила співати, гратися з братом, слухати народні пісні, казки, легенди. В 4 роки    навчилася читати, а в 6 – вишивати.

  4 учень. Свій перший вірш написала в 9 років. А коли їй виповнилося 13, у журналі надрукували її вірш «Конвалія». За порадою мами вона його підписала Леся Українка. Саме з таким ім’ям, літературним псевдонімом, вона стала згодом всесвітньо відомою поетесою.

  5 учень. Доля Лесі була нелегкою. Ще з дитинства їй довелось терпіти муки від невиліковної хвороби кісток, перенести кілька операцій. Під час лікування Леся Українка перебувала на Сумщині у с. Косівщина, де зараз розташований один з  музеїв Лесі Українки.

  6 учень.  Незважаючи на всі випробування, поетеса відчувала радість від спілкування з природою, рідними, друзями і вміла передати це у своїх творах.

Всі учні:

У Новгород-Волинському

дівчина жила.

Лесею Українкою

(так себе звала).

Блакитні оченята,

Жмуток русявих кіс,

 Рожеві губенята

 Й тонкий маленький ніс.

Любила вона волю,

Вкраїну і народ,

Але тяжку мав долю

Вкраїнський патріот.

Прикутою до ліжка,

Проти панів повстала,

І не сказала й лишку,

Бо слово гостре мала.

Леся Українка

Борець за свободу

І волю народу.

Леся Українка,

Як заклик лунає…

– Будьте сильні духом, –

Вона закликає.

-   Що цікавого запам’ятали? (Відповіді кількох дітей.)

  1. Робота над заголовком казки.
  • Прочитавши заголовок  казки, як ви його зрозуміли? ( Людина вчиться на особистих помилках. Мудрість здобувається в роботі.)
  1. Розповідь казки вчителем. (Ілюструється малюнками)

А тепер послухайте казку. Будьте уважними. Запам’ятайте з ким зустрівся горобчик.

  • Був собі горобець. Нічого собі горобчик. Та тільки біда, що дурненький він був. Нічого не тямив: ні гніздечка звить, ні зерна доброго знайти. Тільки того, що завзятий був дуже, - є чого, нема чого, а він вже до бійки береться.
  • Одного разу зі своїм товаришем, теж молодим горобчиком знайшли вони три конопляні зернятка.

Наш горобчик каже: «Мої зернятка!». А чужий : «Ні, мої!» І почали битися. Та так б’ються, так скубуться, а пір’я  з них летить. Бились, поки потомились. Зирк, а зернят вже нема.

  • А по дворі ходить курка з курчатами, квокче та промовляє: «Дурні бились, а розумні поживились. Дякую, що ви такі дурні, Поки ви здуру бились, ми поснідали вашими зернятками. Як би вас хто взяв в добру науку, може з вас і птахи були!»
  • Чужий горобчик розсердився і полетів, а наш залишився і замислився: «От курка  розумна – наїлася, а я мушу голодним сидіти. Навчіть мене розуму, пані матусю!» « Е, ні! В мене свого клопоту досить. Своїх діточок до ума довести треба. Шукай собі інших вчителів!»
  • Полетів у гай. Бачить, зозуля сидить. «Тіточко,навчить мене розуму!»  «От не мала б роботи, чужих дітей розуму учити!»- відмовила йому зозуля.
  • Полетів залі на горобчик, аж на болото. А там бузько ходить, жаб ловить. «Пане, навчить мене розуму!» «Що, що, що!» – заклекотів бузько. «Тікай-но, поки живий! Я вашого брата..!» Горобчик мерщій від нього, ледве живий від страху.
  • Бачить: сидить на ріллі ґава і сумує. «Дядино, може ви мене розуму навчите?» « Ні, синочку, сама його не маю. Лети до сови. Кажуть, що вона дуже розумна.»
  • Бачить: в сухому дуплі сова сидить. Очі світяться! Страх та й годі! «Хотів би я вас просити! Чи не могли б ви мене розуму навчити? Адже ви такі мудрі!» « Не на те я мудра, щоб дурнів розуму учити, відказала йому сова!»
  • Полетів собі горобчик далі. Потім зустрів сороку-білобоку, крука, Вони теж нічим йому не допомогли. Тільки крук дав слушну пораду: «Розум на дорозі не валяється. Поки біди не знатимеш, то й розуму не матимеш!»
  • Посумував трохи, що без розуму буде жити, та й забув. І не зогледівся, я літечко минуло. Настала осінь. Біда горобчикові: холод, голод! От і почав горобчик до розуму приходити. Куди горобці летять, і він за ними. Що горобці знайдуть – і він поживиться. Та все без сварки, без бійки. Побачив, як інші птахи в теплих гніздечках сидять – і собі почав будувати, пір’ячко до пір’ячка складати. І горобці почали поважати. Зберуться на раду і його кличуть. Перезимував щасливо, а на весну вже став великим та мудрим горобцем. Сидів не сам, а з горобличкою, і четверо яєчок в гніздечку лежало. Сусіди-горобці дивуються: «І де ви того розуму навчилися?» А він тільки головою кивне: «Біда навчила!» - каже.
  1. Перевірка первинного сприймання.  Аудіювання за змістом тексту.

 

  1. За жанром  твір: а) легенда; б) оповідання; в) казка.
  2. Хто є головним героєм  казки?  а) горобець; б) крук; в) бузько.
  3. Бійка зчинилась через три…  а) житні зернинки; б) гречані зернятка; в) конопляні зернятка.
  4. Дурні бились,  а  розумні поживились – це слова…  а) зозулі; б) курки; в) сови.
  5. Горобчик  хотів  навчитися  розуму в ….  а )курки, зозулі, бузька, гави, сови, сороки, крука;   б) сови, сороки, крука, курки, зозулі, бузька, гави;   в) курки, сови, сороки, крука, гави, зозулі, бузька.
  1. Словникова робота.

Зверніть увагу на слова, які важкі для вимови та читання. Чи всі слова зрозумілі? Слово «зоглядівся»  потребує звернення до словника. (Дитина читає.) Слайди 6

Цвірінькнув, чималенько, скрегоче,заскреготала, зоглядівся, птаства.

  1. Робота над  текстом казки.
  1. Читання I частини. «Чи уважно ви читали?»( Початок гри «Актор» слайд 16 -24)

Прочитайте  I частину способом «гудіння». Запам’ятатйте, з ким горобчик зустрівся спочатку?

  • З ким горобчик зустрівся в даній частині? (Відповіді дітей.)

Вибіркове читання:

  • Скільки зерняток знайшли горобчики?
  • Хто сказав ці слова: «Вибачай, серденько»?

Фізкультхвилинка.

  1. Читання  II частини.

Слухайте, читайте, запам’ятовуйте, щоб змогли охарактеризувати птахів, які зустрілися горобчику далі.

(Гра  «Актор» слайд 16 -24)

  • Що ви можете сказати про птахів? Яку характеристику можете дати кожному з них? Підтвердіть  рядками з тексту.(Зозуля  нечемна, бузько – жорстокий, ґава – співчутлива, сова – хвалькувата, зневажлива, сорока-білобока – нерозумна, нещира, крук – мудрий, але не співчутливий.)
  1.  Читання III частини.
  • Останню частину читаємо «ланцюжком».  Читаємо, щоб потім дати відповідь на запитання: «Чи змогли птахи допомогти горобчику?»
  • Чи  змогли птахи допомогти горобчику? Чим саме? (Тим, що дали можливість самому здобувати життєвий досвід.)
  • Коли птахи почали поважати горобчика? (Коли він змінився.)
  1. Робота з картками. (Робота в парах, групах) Слайди 10, 11,12
  • Пригадайте текст та заповніть таблички, де вкажете на позитивні риси характеру героя та його недоліки.

Позитивні риси характеру

Недоліки  в характері

  1. Визначення головної думки.
  • Скласти  прислів’я, подані на слайді. Як ви їх розумієте?
  • Яке з них найбільше підходить до визначення головної думки казки? Які ще вислови  розкривають головну думку (мораль) казки?

Людей питай, а свій розум май.

VII.Рефлексія

  1. Повідомлення домашнього завдання.

прочитати казку,  скласти план і підготуватися до стислого переказу

2. Підсумки уроку (Мікрофон)

-  Чи траплялися з вами такі життєві ситуації, коли «біда навчила»?

- Яку б оцінку поставили собі за урок? (Оцінювання.)

Категорія: Мої файли | Додав: учитель
Переглядів: 600 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Вхід на сайт
Пошук

Copyright MyCorp © 2017
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz